Початок Великої Вітчизняної війни. Відступ Червоної армії. Мобілізаційні заходи та евакуація. Військові події 1941—1942 рр. Окупація України.
Нацистський "новий порядок". Рух Опору та його течії. Розгортання радянського партизанського руху. Діяльність ОУН та УПА.
Життя населення України в умовах окупації. Концтабори та масове знищення людей. Холокост. Остарбайтери. Життя в евакуації. Життя жінок і дітей.
Початок визволення України. Бої на Лівобережжі. Визволення Києва. Звільнення Правобережної та Південної України. Примусове виселення з Криму в східні райони СРСР татар, греків, вірмен.
Завершення вигнання окупантів з України. Становище в західних областях. Завершення Великої Вітчизняної війни. Героїзм українського народу. Ціна перемоги.
Освіта, наука, преса в роки війни. Евакуація вузів і наукових установ та їх діяльність у радянському тилу. Література і мистецтво. Внесок діячів науки та культури у перемогу над Німеччиною та її союзниками.

Учень:

визначає хронологічну послідовність подій Другої світової та Великої Вітчизняної війн початкового їх періоду та його основні етапи.
Спираючись на карту та інші джерела інформації, характеризує геополітичні плани СРСР та Німеччини щодо України, показує на карті території, де відбувались воєнні події Другої світової та Великої Вітчизняної війн і розгортався рух опору.

На основі різних джерел інформації:
порівнює ставлення до війни різних верств населення та полiтичних сил в українських землях;
описує героїчні події Великої Вітчизняної війни;
описує повсякденне життя та визначає зміни, пов'язані з війною;
характеризує та порівнює діяльність національного та партизанського антифашистських рухів, дає їм власну оцінку;
порівнює різні точки зору щодо діяльності ОУН і УПА за часів війни, дає їм власну оцінку;
складає характеристики та політичні портрети видатних українських полководців та героїв війни;
порівнює різні точки зору, що існують в історичній науці, відносно подій та етапів Другої світової та Великої Вітчизняної війн та визначає власну позицію;
розповідає про ціну перемоги та висловлює власну позицію щодо ролі війн у житті людства.

1

Узагальнення

1

Тематичне оцінювання

3

Тема 5. УКРАЇНА В ПЕРШІ ПОВОЄННІ РОКИ (1945 — ПОЧАТОК 50-х рр.)
Адміністративно-територіальні зміни. Україна в ООН та інших міжнародних організаціях. Внутрішньополітичне та економічне становище республіки. Відбудовчі процеси у господарстві. Голод 1946—1947 рр. Зміни в житті та у побуті населення.
Відновлення радянізації західних областей України. Придушення національно-визвольного руху. Життя населення в умовах протистояння радянської влади та ОУН і УПА. Становище церкви.
Особливості суспільно-політичного життя. Відбудова і розвиток системи освіти. Наука.

Ідеологічні кампанії. Становище творчої інтелiгенції. Література і мистецтво.

Учень:

визначає хронологічну послідовність головних подій відбудовчого періоду.
Пояснює на основі карти зміни в адміністративно-територіальному устрої та відбудовчі процеси у промисловості.
На основі різних джерел інформації:
характеризує зовнішньополітичну діяльність УРСР, співставляє різні точки зору щодо цього питання та дає їй власну оцінку;
визначає умови і особливості відбудовчих процесів в Україні у порівнянні з загальноєвропейськими варіантами післявоєнної конверсії та відбудови;
розповідає про життя населення західних областей в умовах протистояння радянській владі;
порівнює першу та другу хвилі радянізації західних областей;

характеризує
протистояння радянської влади та національно-визвольного руху в західних областях України, співставляє різні точки зору щодо цього питання та дає їм власну оцінку;
описує повсякденне життя та визначає зміни, пов'язані з відбудовчими процесами;
визначає зв'язки між відбудовчими процесами, особливостями політичного життя та суперечливими явищами у розвитку культури та духовного життя.

1

Тематичне оцінювання

3

Тема 6. НАШ КРАЙ У 1921 — НА ПОЧАТКУ 50-х рр.
Особливості адміністративно-територіального устрою, економічного і соціального розвитку краю у 1921—1938 рр. Зміни у повсякденному житті населення. Духовне життя, звичаї, традиції, побут. Політичне життя.
Вплив Другої світової та Великої Вітчизняної воєн на соціальне й економічне життя. Жителі краю — учасники війни. Зміни у повсякденному житті населення в умовах війни.
Становище у краї після війни та особливості відбудовчих процесів. Повсякденне життя мешканців краю у післявоєнні роки. Особливості процесів культурного і духовного життя. Здобутки діячів культури краю.

Учень:

показує на карті просторові межі краю і описує зміни в адмiністративно-територіальному устрої в 1921—1950 рр., характеризує на основі карти модернізаційні та відбудовчі процеси, події Другої світової та Великої Вітчизняної війн, що відбувалися на території краю.
Хронологічно співвідносить основні події та історичні процеси в краї з подіями і процесами вітчизняної та європейської історії.
Описує побут, повсякденне життя людей краю на основі аналізу та узагальнення даних різних джерел інформації (текстів, фрагментів історичної літератури, письмових та речових історичних джерел, ілюстрацій, фондів та експонатів музеїв, історичних пам'яток).
Характеризує особливості духовного та суспільного життя мешканців краю, порівнюючи з аналогічними явищами та процесами на інших територіях України.

1

Узагальнення

1

Резервний час